Selamat Datang "اهلا وسهلا" Kepada Pengunjung!!!
Posted by Permata Ibu Bapa Sunday, March 21, 2010

Kepompong Rama-rama

Seorang ahli enthomologi pernah melakukan penyelidikan terhadap dua kepompong rama-rama yang akan menetas. Kepompong pertama dibiarkan untuk anak rama-rama tersebut untuk keluar sendirian, manakala kepompong kedua anak rama-rama dibantu dengan mengunting sedikit dari bahagian kepompong tersebut.

Apa yang berlaku adalah, anak rama-rama dari kepompong pertama bergelut dan mengalami tekanan serta kesusahan yang amat sangat untuk keluar sepenuhnya dari kepompongnya. Manakala anak rama-rama dari kepompong kedua begitu mudah dan selesa keluar dari kepompong tanpa perlu bekerja keras.

Akhirnya, ahli enthomologi tersebut mendapati bahawa anak rama-rama dari kepompong pertama mampu terbang dan kelihatan cantik bila mana kepaknya dapat dibuka penuh. Manakala anak rama-rama dari kepompong kedua itu langsung tidak mampu terbang mahupun mengembangkan sayapnya.

Moral dari cerita ini adalah; kesusahan dan keperitan yang kita alami di dunia ini adalah kesenangan yang akan kita nikmati di akhirat kelak selagi mana kita sentiasa mencari keredhaanNya.

0 comments

Post a Comment

Sekapur Sirih


Terima kasih diucapkan kepada pengunjung yang sudi menjengah blog saya. Semoga sedikit ilmu yang dikongsi mendapat keberkatan dari Allah.

Anda Pengunjung Ke

Waktu Sekarang

Tentang Saya

Dilahirkan Di Kg Dalam Wang. Merupakan Penuntut di SKDW, SMARA, MMBG, IKM SIK, PGM BALING, KUIN.

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Followers

Facebook Badge