Selamat Datang "اهلا وسهلا" Kepada Pengunjung!!!

Cabaran globalisasi dalam ketamadunan modal insan

Posted by Permata Ibu Bapa Monday, March 29, 2010

Globalisasi merupakan suatu proses pensejagatan berasaskan hegemoni barat dan kuasa besar terhadap dunia. Ia adalah pancaran dari puncak tamadun kebendaan barat yang menjadikan alat teknologi dan komunikasi sebagai teras kepada penjajahan bentuk baru. Alat utama yang digunakan ialah teknologi langit terbuka seperti setelit untuk menjadikan pensejagatan lebih berkesan. Kesan yang amat nyata ialah dunia menjadi semakin kecil, penstrukturan system, sempadan geopolitik dan budaya akan menjadi lebih terbuka serta gaya hidup masyarakat akan menjadi lebih utilitarian coraknya.

Matlamat globalisasi adalah untuk melahirkan masyarakat bermaklumat dan berilmu. Kesannya secara langsung akan melibatkan struktur sosioekonomi, pendidikan, kebudayaan, multimedia dan usaha penyelidikan dan penbangunan sesuatu Negara. Antara bidang yang rapat hubungannya dengan proses globalisasi ini ialah aspek pembangunan sumber tenaga manusia iaitu proses latihan dan pendidikan.

Kesan awal daripada proses ini ialah penyusunan semula dan penyesuaian kembali sistem pendidikan dunia. Para guru atau pendidik akan didedahkan dengan pelbagai cara latihan untuk memudahkan proses pemindahan maklumat dan pengetahuan berlaku. Proses ini akan membabitkan murid sebagai pengguna dan guru sebagai fasilitator.

Masyarakat pendidikan diuar-uarkan tentang pentingnya intitusi sekoah membina budaya cintakan maklumat. Konsep sekolah bestari mula dipopularkan dan akan diperkembangkan ke seluruh Negara, supaya minda guru dan pelajar dapat disediakan bagi menerima proses globalisasi yang sedang berjalan. Program-program yang menawarkan bidang informasi dan telekomunikasi menjadi semakin diminati pelajar malah para pelajar akan menghadapi masalah rendah diri sekiranya tidak tahu bagaimana mengunakan computer atau wujudnya jurang digital antara sekolah desa dan sekolah di Bandar.

Dalam dunia pendidikan, kepentingan alat dan matlamat berjalan seiring. Sekiranya teknologi dilihat sebagai alat, terdapat aspek lain yang lebih penting iaitu membangunkan personaliti pelajar supaya peka terhadap pentingnya alat dan pada masa yang sama tidak mengurangi matlamat pendidikan itu sendiri iaitu membentuk sahsiah dan sistem nilai yang baik supaya di samping kekayaan sumber maklumat dan keterampilan, ia sekaligus membangunkan nilai-nilai murni seperti keikhlasan, kejujuran, amanah, kecemerlangan, ketelusan dan sebagainya.
Hanya insan yang berguna, berjati diri dan berilmu boleh menjadi “modal” kepada masyarakat yang maju secara holistik atau bersepadu yang mendapat kemenangan dunia dan akhirat. Dengan cara yang mudah, mungkin boleh kita katakan insan yang mampu menjadi modal ini adalah yang beriman, berilmu dan berakhlak.

al-Quran bukan hanya menbincangkan tentang pembangunan modal insan melalui pengenalan tentang sains dan teknolgi tetapi ia juga turut mengajar manusia tentang etika pengunaan teknologi tersebut. Dalam masyarakat yang membangunkan modal insan melalui kemajuan sains. Saintis muslim haruslah menjalankan penyelidikan, mempunyai keutamaan dan menggunakan hasil penyelidikan mereka mengikut nilai-nilai al-Quran atau islam. Meminjam daripada al-Ghazali dalam bukunya ihya ulumuddin, Ziaudin sardar misalnya menyenaraikan nilai-nilai tersebut sebagai:

1. Tauhid – kesatuan ilmu dengan nilai, saling berkaitan dengan segala sesuatu

2. Khilafah – amanah, bahawa manusia bertangungjawab kepada tuhan segala aktiviti saintifik dan teknologinya. Manusia tidak mempunyai hak yang mutlak ke atas sebarang sesuatu apa pun dan dia bertanggungjawab untuk memelihara alam ini.

3. Ibadah – mengerjakan perkara yang baik kerana Allah SWT semata-mata. Sains dan teknologi juga merupakan satu bentuk ibadah.

4. Ilmu – pencarian ilmu(sains) adalah wajib.

5. Halal – yang membawa faedah; tindakan yang akan membawa kebaikan. Sains yang digunakan atau diselidiki mestilah halal.

6. Haram- yang membawa kepada kemudharatan; tindakan yang mengakibatkan kerosakan.

7. Adil – keadilan; segala tindakan atau aktivti(sains) mestilah adil.

8. Zulm – kezaliman; sains dan teknolgi yang membawa kepada kesan-kesan negatif seperti pengangguran, merendahkan martabat manusia dan merosakkan alam sekitar adalah sains zalim dan oleh sebab itu adalah haram dan zalim.

9. Dhiya – membazir; sesuatu sains yang haram itu bersifat membazir apabila ia memusnahkan nilai-nilai kemanusiaan dan kerohanian serta alam sekitar.

10. Istislah – kepentingan orang ramai; sesuatu yang adil itu mestilah mangambil kira kepentingan orang ramai.

Pada pendapat ardar lagi, sistem nilai ini boleh merangkumi keseluruhan ciri-ciri pengkajian saintifik dan dapat menyatukan fakta dan nilai ia mampu mengintitusikan satu sistem pencarian ilmu berdasarkan rasa tanggungjawab terhadap tuhan. Sardar mengkritik para sainstis yang menyatakan bahawa sains dan agama tidak boleh dicampuradukkan dan juga mereka yang mempercayai bahawa akal manusia dengan sendirinya sahaja dapat memberitahu manusia tentang segala-galanya serta sains itu adalah bebas dari nilai. Sardar juga bependapat bahawa seseorang saintis atau biologis itu mempunyai tiga jenis tanggungjawab:

1. Terhadap dirinya sendiri – untuk menggunakan hidupnya dengan sebaik-baiknya.
2. Terhadap masyrakat dan alam sekitar.
3. Terhadap perasaan dalaman(iman) yang menetukan baginya bahawa beberapa perkara tertentu adalah penting.


Khazanah sains dan teknologi dalam al-Quran perlu dihuraikan makna dan kepentingannya kerana ia memang mampu meningkatkan modal insan seperti yang bukan sahaja terbukti dalam sejarah manusia, tetapi juga dalam tamadun kontemporari. Pembangunan modal insan merupakan agenda utama Malaysia dalam rancangan menjadikan Malaysia maju dalam bidang sains dan teknologi berasaskan acuan sendiri.

Pada rancangan Malaysia kesembilan, factor modal insan menjadi agenda utama dalam menentukan pembangunan Malaysia yang mementingkan ilmu dan kepakaran untuk mencapai tahap Negara maju. Modal insan yang berkualiti tidak sekadar mempunyai ilmu kepakaran, keahlian dan profesinalisme yang tinggi, tetapi mendukung sahsiah yang tinggi. Sahsiah tinggi penting untuk dihayati kerana jenis cabaran dalam bidang masing-masing bukan saja bersifat intelektual, teknikal dan professional tetapi menuntut kualiti amanah, adil, telus dan tulus pada diri.

Modal insan berkualiti tidak sahaja terbabit dengan kerja mekanikal, professional dan saintifik tetapi memerlukan etika dan nilai supaya urusan menjadi tulus dan telus. Modal insan yang terbabit dengan salah tadbir. Rasuah, mementingkan diri sendiri oportunis dan seumpamanya tidak akan menjadikan organisasi cemerlang.

Pekerja islam umpamanya tidak harus mempunyai masalah untuk melakukannya. Keyakinan yang tinggi terhadap Allah SWT merupakan faktor utama yang memberikan daya kawalan manusia supaya tidak terbelenggu dengan niat dan cara yang bercanggah dengan konsep amanah dan telus. Keyakinan kepada Allah SWT menjadi penggerak dan pendorong manusia dalam melakukan sesuatu.

Apabila nilai dan etika islam sebati dalam niat dan amalan, maka manifestasi amal akan berjalanseiring. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang faham makna dosa dan pahala, halal dan haram akan dapat membezakan yang mana satu amalan baik atau sebaliknya. Membelenggu diri dengan amalan yang salah berkait rapat dengan rezeki yang diterima. Rezeki yang diterima mungkin tidak halal dan tiada keberkatan apabila dibawa balik ke rumah. Jika keinsafan ini ada bagi setiap orang islam, dengan sendirinya apa saja pekerjaan dapat dilakukan dikaitkan dengan ibadah.

0 comments

Post a Comment

Sekapur Sirih


Terima kasih diucapkan kepada pengunjung yang sudi menjengah blog saya. Semoga sedikit ilmu yang dikongsi mendapat keberkatan dari Allah.

Anda Pengunjung Ke

Waktu Sekarang

Tentang Saya

Dilahirkan Di Kg Dalam Wang. Merupakan Penuntut di SKDW, SMARA, MMBG, IKM SIK, PGM BALING, KUIN.

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Followers

Facebook Badge