Selamat Datang "اهلا وسهلا" Kepada Pengunjung!!!

Rokok Oh Rokok

Posted by Permata Ibu Bapa Sunday, September 11, 2011 1 comments

Asalamualaikum..

Entri kali ini mungkin agak asar sedikit tapi inilah hakikat yang perlu diluahkan. Kadang-kadang terfikir apa faedahnya? Mungkin lepas makan kalau isap sebatang rasa nikmat tak terhingga tapi apa kes sampai orang lain pon kena tempias terpaksa menjadi perokok pasif.

Masa abang aku dok kat KMC doktor Tanya. “kamu perokok ka?” abang ku jawab “ya, perokok pasif” Doktor senyum ja.

Entri ni bukan nak kupas pasal jenis-jenis perokok tapi lebih penting dari tu lagi, banyak kali dah dok kena dengan puak ni. Kesnya aku benci perokok atas motor. sampai aku Tanya member aku yang isap rokok pon dia kata benci.

Bayangkan sambil bawak motor sambil isap rokok, Bara api atau habuk rokok kena orang kat belakang. Bayangkan kalau bara api tu hinggap kat mata naya ja buta sebelah mata. Baju-baju orang habis berlubang.

Patut la hukum isap rokok ni haram rupanya ada hikmah yang banyak untuk umat islam. Walaupun banyak kempen dibuat tentang keburukan rokok seperti letakan gambar kaki buruk, jantung buruk tapi perokok ni buat tak tahu ja. Berikut merupakan kesan daripada merokok:

Kesan-kesan buruk dikaitkan dengan merokok adalah

1. Barah paru-paru

2. Kelelahan akibat COAD dan emphysema

3. Sakit jantung iskaemia

4. Kerosakan pada salur darah spt peripheral vascular diseases

5. Kanser pundi kencing

6. Air mani tidak normal

7. Lemah ingatan

8. Jika mengandung anak boleh terbantut perkembangan

9. Meningkat risiko kecederaan pada anak yang di kandung

10. Risiko kerosasakan sistem pernafasan pada bayi atau anak kecil

11. Risiko mengidap berbagai jenis barah @ kanser meningkat

Point ni aku ambik dari: http://afiat3000.tripod.com/kesan_merokok.htm

Agaknya kalau aku boleh gubal undang-undang, dalam akta lalulintas aku nak masukkan kesalahan merokok diatas motor merupakan kesalahan serius yang boleh disaman.

Kadang-kadang terfikir juga bagaimana cara yang praktikal untuk membantu perokok ni berhenti merokok. Mungkin perokok perlu kuat untuk melawan godaan rokok merupakan perkara pokok yang boleh membantu mereka menghindarinya.

Selamat Hari Guru

Posted by Permata Ibu Bapa Sunday, May 15, 2011 0 comments

Dah lama dah dok gatal tangan nak tulis entri khas untuk cikgu-cikgu ni. Kenangan manis dan pahit jadi kenangan untuk dikenang.

First aku masuk belajar, masuk sekolah Tadika. Yang best sekolah Tadika nie ada permainan dan yang penting makan free. Boleh main papan lunsur , main ndoi. Blajar sikit ja, main ja lebih. Seingat aku 2 atau 3 hari ja pergi mengaji pastu tak pergi-pergi dah. Tak ingat la plak sebab apa.

Yang atas tu cerita pasai Tadika, masa masuk sekolah rendah, memang kenangan paling manis. masa ni tak dak budak-budak nak menangis macam budak-budak sekarang. Budak sekarang manja ja lebih sebab mak bapak manja terlalu lebih. Aku masa darjah satu dah ada geng. Tertubuh geng ni secara tak sengaja pon sebab sebelum masuk sekolah memang dah kenal mereka dua orang ni. Dua orang ni bukan orang lain baru dua pupu ja dengan aku. Seluruh kelas kami pengang tapi ini geng baik punya, tak kacau orang. Prinsip kami “lu kacau kami lu sakit”. Bukan main baru darjah satu.

Paling-paling aku ingat, aku kena penampar dengan Cikgu Ishak(Sahak). Sebab apa kena penampar aku tak tahu mungkin bersembang kot. Ni bukan penampar main-main, penampar kaw-kaw punya sampai pedih pipi. Sambil kena penampar tu sempat lagi bau perfume Cikgu Sahak ni. Memang boleh cam sampai sekarang. Cikgu Sahak ni la ajar aku ABC sampai aku boleh baca. Cikgu Sahak ni la ajar aku huruf vokal apa huruf konsonan apa.

Masuk darjah 2 dok ingat boleh dapat Cikgu Rahimah. Cikgu ni cun dan yang penting tak kahwin lg. sementara dok syok nak masuk darjah dua sebab boleh dapat cikgu perempuan yang tak garang. Tanggapan meleset sama sekali. Masuk darjah 2 dapat cikgu baru. Nama cikgu ni cikgu Zul. Cikgu ni hensem, anak dia muka macam anak cina. Cikgu ni pakai proton saga warna hijau Plat PBF. masa ni kalau sapa pakai kereta proton saga memang top la. Cikgu Zul ni, tandatangan dia cukup cantik. Kadang-kadang aku tiru gak sebab minat sangat.

Masuk darjah tiga benda aku ingat kena cubit dengan cikgu yusof. Cikgu Yusof ni suami kepada Cikgu Rahimah. Tak ingat bila dia kawin tapi pandai gak Cikgu Yusof ni ejas cikgu Rahimah. Nak jadikan cerita satu hari cikgu ni suruh bagi surat mesyuarat PIBG kat orang tua. Selalunya kalau aku bawak balik surat pun aku lah tukang bacanya. Tapi hari tu cikgu bagi depan pintu kelas lepas tu dia pergi masuk kelas darjah 2 rasanya. Dia masuk sebantar sahaja pastu keluar dan tetiba tengok aku sedang baca surat. Apalagi, tak cakap banyak mai pulas perut berkali-kali. “ni apa ni baca surat orang, tak amanah” ayat yang terbit sambil pulas perut aku. Aku tahan ja sambil rasa tak puas hati.

Masuk darjah 4 dapat kelas tepi bendang terbiar. Masa ni dok pi tangkap ikan kharing(ikan laga). Time rehat masuk bendang tangkap ikan. Masa ni jugak la pepatung (kalu tak salah sebutan) banyak menyerang. Binatang ni bentuk dia macam helicopter, maca-macam warna ada, yang menjadi rebutan adalah design askar. Sebiji macam helicopter askar. Tangkap sekor letak benang kat ekor sambil main-main macam wau. Besar lani tak buat dah benda macam tu.

Darjah 5 ja aku tak berapa nak ingat, mungkin masa ni tak dak problem besar aku buat kot Hanya argue dengan budak-budak junior sebab tak mewarisi bendang yang ditinggalkan ja. Dari darjah 2 hingga 5 Cikgu Zul setia jadi guru kelas kami.

Masuk darjah 6 semua pakat kecut dapat cikgu suhaimi. Cikgu paling bengis dan garang maklum la guru disiplin. Masa ni la kena belasah teruk sebab buat kesalahan. Tapi cikgu ni la ajar aku matapelajaran penulisan dan pemahaman. Semua jenis penulisan aku boleh buat. Sebut sahaja jenis mana yang soalan nak semua aku boleh buat. Paling kurang pun 80 markah ja. Untuk pemahaman aku goyang sikit tapi power jugak Cuma momentum tu kadang-kadang tak menentu. Bila keluar ja keputusan UPSR dua matapelajaran ni dapat A.

Hari ini aku berterima kasih kepada mereka, aku pernah jumpa semua cikgu ni selepas habis sekolah rendah. Tahun lepas dapat jumpa cikgu Zul sembang dengan dia macam tak sangka dapat sembang macam kawan tapi rasa hormat tetap ada. Aku sekarang teringin nak jumpa Cikgu Sahak bukan sebab aku nak penampar dia balik tapi aku nak ucap terima kasih sebab dia membuatkan aku tidak buta huruf.

SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURUKU DAN SELURUH WARGA PENDIDIK

Sebelum Tidur

Posted by Permata Ibu Bapa Saturday, April 30, 2011 0 comments

Lama benar rasanya tidak update blog ni..kadang-kadang rasa nak menaip tp kekangan waktu amat terbatas..banyak idea terlepas mcm tu saja. Sebelum tidur malam ini terpikir satu amalan yang sering sy lakukan iaitu berdoa diantara waktu dua khutbah jumaat.

Terus buka laptop sambil mencari maklumat tentang kelebihan amalan tersebut. Sebenarnya amalan ini ayahku yg bg. Sedikit dialog yang beliau katakan “ ni masa nk masok kutbah kedua tu masa tu la kita berdoa, minta la apa saja insyAllah akan di kabulkan.

Untuk kawan-kawan yang mungkin nk minta keputusan elok dlm exam mungkin dh terlewat. Tp xpa kita bleh amalkan tuk minta benda2 lain..

Nih berdoa, berdoa juga tp jgn pulak tak berusaha tuk capai matlamat tu. Dipendekkan cerita dalam dok cari maklumat terjumpa satu blog yang cerita pasai waktu yang sesuai tuk berdoa antaranya ialah:

1. Waktu sahur.
2. Waktu selepas azan.
3. Waktu 1/3 malam.
4. Waktu hujan lebat.
5. Waktu melihat Kaabah.
6. Waktu tawaf dan sa'ei.
7. Waktu setiap kali lepas sembahyang.
8. Waktu setiap kali lepas membaca al-Quran.
9. Waktu hampir untuk berbuka puasa.
10. Waktu berpuasa wajib atau puasa sunat.
11. Waktu di antara dua khutbah Jumaat.
12. Waktu di antara iqomah dan sembahyang.
13. Waktu berkumpul dalam majlis ilmu atau majlis zikir.
14. Waktu dalam kesedihan, kesusahan dan penderitaan.
15. Waktu semasa meminum air zam-zam.

Antara yang dicari ada dalam senarai tu. Senarai nombor 11. Kebanyakan ulama berpendapat waktunya adalah antara dua khutbah, iaitu pd saat imam sedang duduk setelah khutbah pertama sebelum beliau bangun utuk khutbah kedua. Saat inilah saat yang paling dimustajabkan doa.



Trust

Posted by Permata Ibu Bapa Monday, March 21, 2011 0 comments

Clouds are marching in the gray cloudy sky brings more remote. Fresh air after the rain makes me feel calm in the village site. This is what makes the originality of its beautiful countryside for the immigrants called home. As usual, my mother regularly provides food for lunch. My father is still struggling to correct the drainage ditches that are clogged due to the rain washed away the waste.


Menu today Nyok-Nyok fish curry. Oil, garlic, curry powder, karipulai leaves, tamarind, potato and salt are available. Live milk alone is not yet available. "Dear (name of child), peeled coconut curry mother going to do." Shrill mother. I was then a break on the porch down below to perform a given task with ever cleaner oil.


When I was getting ready to delve into my palm with a leg kick some seeds to choose a suitable fruit to be milk. Suddenly my mother said "Do not kick oil, will fall on his head." "Why so mother?" I asked. "The old person said that." She said. "Ah myth of all is the mother" I replied back.


Upon completion of stripping oil and I put in over the balcony. "The mother already completed coconut." I strengthened the voice to tell. "Parking was there first, the mother will take." My mother said to me.

Udin was then 3 years old was playing his game, once I block it makes me smile and happy, he was crying disturbed the game due to frustration. Behavior between the child's uncles broke the silence of his home village. Cry little perturbation due to clutter the naughty uncle.
After satisfying stir, and then I left it for a while resilient, fifteen minutes later I returned with him in the balcony and I was underneath. Seemed to be an entertainment to see this child cry, I was trying to stir for a second time.


I stirred a bit long and makes the little guy is furious with my actions. Fuelled by oil stored in the upper balcony above, little is continuously raised, and the squash to the top of my head. "Ahh pain." I screamed.


Then my mother interjected. "That is, the mother told you not to soccer coconut oil will be falling on his head." I paused for a moment remembers my mother had early warning. Although I have yet to receive permission of the words but I'm sure this is the consideration arising from the act does not give thanks to the wealth.



pelbagai jenis2 nama tersirat disebalik nama motor anda...

Posted by Permata Ibu Bapa Tuesday, November 2, 2010 0 comments
























hehehe tak sangka lak ade nama2 yg tersirat dlm jenis2 moto yg dipakai di Malaysia nie...
tpi ini hanya sekadar lawak je...semoga terhibur...

Cerita waktu boring

Posted by Permata Ibu Bapa Friday, October 22, 2010 0 comments

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali,
sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni
menybbkan tok imam x senang duduk. Pd satu hari tok imam tu mai dgn
niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah bbrp insiden cabaq-mencabaq.
Tok imam tu cabaq si mangkuk 3 ekoq tu pi surau waktu Maghrib sat lg.

Si Alipun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ka? Takpa, nnt kami
buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan" .

Maka apb hampir masuk waktu Maghrib pi lah malaun 3 ekoq tu kat surau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah teruih ja Ali azan,
"Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dgn segera tok imam merampas mikrofon drp
Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali. (mengong, ahahaha)

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat
takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali x khusyuk, angkat 2x pun
x khusyuk jgk lg..

Masuk ja kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tokduduk kat belakang, biaq saya jadi imam na."
Tok imam pun undoq la pi belakang.

Budin pun angkat la takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para
makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 si Budin
ni pusing kot belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekali jaa tokkkk!!" (lagi sekoq mengong, hahaha)

Lalu batailah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil gelak terbhk2.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko pi jadi imam. Si Ciko pun teruih pi
depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai la habis
sembahyang.
Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko
niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji la si Ciko ni... Tapi dgn
bongkaknya si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang tau. He heee..."
Tok imam pun terkedu..
wakhahaha..

Azimat Hatiku

Posted by Permata Ibu Bapa Thursday, October 14, 2010 0 comments

Menongkah arus kehidupan banyak cabaran dan liku-liku berduri..sedar atau tidak mampukah kita berdiri dengan kukuh ataupun akan tersungkur hina. agak sukar untuk digambarkan betapa tidak ternilai pandangan hina akan dilemparkan lantas azimat terngiang di kepala disahut. "Belajarlah semua nanti kita thu smua, payah orang nak boikot kita."

Aku merangkak untuk mencari secebik ilmu, rasa umur sudah terlajak tua tapi masih mengaji. sababat lain sudah beranak pinak, kita baru nak bt degree..xpalah bkn rezeki aku lg. tp aku bersyukur mungkin aku mempunyai kelebihan lain dalam meneruskan survival hidup ini.

Kalau bertolak pg dri bling time sekolah, seronok tgk budak2 sekolah tunggu bas. sungguh mengamit kenangan lama. masa hujan kita bwk motor meredah hujan, orang lain sedap tido dalam bilik.

Akan ku buktikan satu hri nanti bahawa tiada ruginya perjuangan ini..moga mendapat pertolongan allah..amin.

Kepentingan Ilmu

Posted by Permata Ibu Bapa Wednesday, August 4, 2010 0 comments

Bismilahhiramanirohim

Asalamualaikum..

syukur kita kepada Allah S.WT dengan nikmat yang diberikan olehnya dapat kita berada di muka bumi Allah ini untuk meneruskan tugas sebagai hamba Allah yang bertaqwa. yang mana hamba yang tunduk patuh kepada perintahnya dengan mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan.

Ilmu merupakan satu aset yang berharga dalam mencorak kehidupan seorang insan untuk mencapai matlamat yang dikehendaki. lantas, tanpa ilmu tiada gunanya. Rasullulah telah mengazetkan dalam hadis yang mana mafhumnya...."sesiapa yang hendakkan dunia dia atasnya itu dgn ilmu, sesiapa yang hendakkan akhirat di atasnya itu dengan ilmu dan sesiapa yang hendakkan keduanya itu diatasnya itu dengan ilmu."

amat malang andainya kita diberikan peluang oleh allah S.W.T untuk mempelajari ilmunya tetapi kita sedikit pun tidak berminat untuk itu. Ilmu itu mengikut imam as-syafie ialah ilmu yang menberikan menafaat kepada kita..alangkah ruginya mendapat A+ dalam peperiksaan tetapi dalam pelaksanaan yang sebenar dalam dunia realiti tidak seperti yang diharapkan.

Islam itu cukup lengkap dengan pelbagai perkara, cumanya kita perlu memerhati dengan penuh perhatian. ada kalanya kita lebih mengetahui ilmu yang bukan islamik sedangkan ilmu yang bukan islamik itu sememangnya terdapat dalam islam itu sendiri.

Isunya, adakah kita hari ini hanya semata-mata mengharapkan kepandaian kognitif sahaja? sedangkan kita perlu kearah yang lebih luas daripada itu.. tak salah rasanya kita selitkan dengan pelbagai kepandaian yang perlu ada dalam diri seorang muslim yang mukmin. baik dari segi kepandaian komunikasinya, kepandaian bersosialnya malah apa jua kepandaian yang tidak lari daripada garis panduan syarak.

Hari ini banyak terdapat IPTA/IPTS yang menawarkan pengajian kepada masyarakat. KUIN umpamanya banyak menumpukan untuk membina modal insan yang benar berkualiti. jika dilihat daripada silibusnya. perbandingan antara ilmu islamik dan konvensional banyak memberi pendedahan akan hal tersebut. Ini memberikan satu kelebihan kepada pelajar tersebut untuk menghayati ilmu islam yang telah dilaksanakan olek pemikir-pemikir islam yang terdahulu.

Dalam Al-Quran penekanan tentang peri pentingnya ilmu kepada manusia telah sedia ada. dalam proses untuk mempelajari ilmu ini tiada kesudahan hatta sekalipun mendapat PHD proses pembelajaran dalam mencari ilmu Allah ini tetap berjalan dan ia dianggap sebagai ibadah kepada Allah.

Sebagai rumusannya kita sedia ketahui ilmu ini akan menjaga kita. kaya dengn ilmu, ilmu menjaga kita, kaya dengan harta, kita menjaga harta....wallahualam.

Sekapur Sirih


Terima kasih diucapkan kepada pengunjung yang sudi menjengah blog saya. Semoga sedikit ilmu yang dikongsi mendapat keberkatan dari Allah.

Anda Pengunjung Ke

Waktu Sekarang

Tentang Saya

Dilahirkan Di Kg Dalam Wang. Merupakan Penuntut di SKDW, SMARA, MMBG, IKM SIK, PGM BALING, KUIN.

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Followers

Facebook Badge